Serengeti – drömmen om det vilda Afrika

Jag har haft den stora förmånen i livet att få besöka Serengeti ett antal gånger. Och det är verkligen en förmån. Serengeti är som drömmen om det vilda Afrika med enorma vidder, platta akacieträd, böljande kullar och dramatiskt vackra granitklippor, så kallade kopjes. Och så alla djuren så klart. Att resa till Serengeti är som att resa tillbaka i tiden, till en tid då lejonens dova morrande fortfarande dånande i den afrikanska natten, till en tid då enorma hjordar med vilda djur strövade fritt över vår jord. Jag har sett flockar på över 20 lejon. Jag har sett lekande hyenavalpar, Impalahannar som stångas, en leopard som släpade sitt byte upp i ett träd för att det inte ska stjälas av lejon eller hyenor. Jag har sett hjordar på hundratusentals gnuer och zebror som betar på savannen som sträcker sig till horisonten som en ocean av gräs. Allt detta i Serengeti. Jag har som sagt varit i Serengeti många gånger och varje gång har varit unik.


Jag minns hur jag satt i jeepen på väg mot den västra korridoren för att se en enorm hjord med gnuer i den mäktiga migrationen. Halvvägs dit hamnade vi mitt i en hjord av tusentals topis. Alldeles oväntat och alldeles magiskt. Topi är en antilop som lever i stora mängder i Serengeti. Jag minns alla de kvällar jag har suttit vid lägerelden och lyssnat på hyenornas ylande och lejonens morrande. Jag minns såväl när jag sov i ett tält i Serengeti och hyenorna lagt sig bredvid tältet, så att deras kroppar avtecknades mot Canvasduken.


Serengeti National Park täcker en yta på nästan 15 000 kvadratkilometer, vilket är något större än det svenska landskapet Hälsningland. Nationalparken är dock bara hjärtat id et skydda ekosystemet. Djuren rör sig även över de intilliggande reservaten Loliondo, Ngorongoro Conservation Area, Grumeti, Ikorongo och Maswa. Tillsammans skapar de 30 000 kvadratkilometer skyddad vildmark, lika stort som landet Belgien, eller något större än Småland om ni vill ha en svensk jämförelse.


Kommentarer