Knysna - en vacker pärla på Garden Route

Garden Route är en av Sydafrikas främsta attraktioner. Den vackra kuststräckan som officiellt sträcker sin från Mossel Bay i väster till Storms River i öst (så vitt jag vet är det i alla fall den officiella sträckan) är mycket populär del av en Sydafrikaresa för de allra flesta turister i landet. Nyligen var jag själv i Sydafrika och utforskade delar av Garden Route. Bland annat spenderade jag en dag och en natt i Knysna.


Knysna ligger där Knysna River flyter ut i Indiska Oceanen. floden skapar en lagun precis innanför havet. lagunen skyddas av två höga kullar precis vid utloppet till Oceanen; Knysna Heads. Inne i lagunen är vattnet oftast lugnt medan vattnet i havet utanför Knysna Heads är vilt och stormigt. Det smala inloppet till Lagunen är känt för att vara svårnavigerat och i tiden innan digital sjökort och ekolod var det många båtar som gick på grund här.



På eftermiddagen den första dagen seglade jag på en katamaran inne i lagunen. Det var en helt fantastisk eftermiddag med gassande sol och bara en lätt bris. Magiskt att sitt på båten och njuta av en kall dryck och bara ta in de vackra omgivningarna.

På morgonen när jag vaknade på mitt hotell som ligger på toppen av Knysna Heads med en majestätisk utsikt, hade gråa moln dragit in och vädret var svalare. Lika vackert var det fortfarande.

Kommentarer