Nu åker vi på safari i Afrika igen

 

Världen har på senaste tiden inte varit sig lik, det tror jag att de allra flesta av oss kan hålla med om. Många av de saker som vi tog för givna i vår vardag har ändrats, kastats om eller helt enkelt blivit mer eller mindre omöjliga på grund av restriktioner. Detta beror naturligtvis på COVID-19. Pandemin som lamslog världen har gjort att vårt beteende förändrats, mycket pga. restriktioner som införts av myndigheter. Besök på restauranger, caféer, biografer teatrar, konserter, nöjesparker osv. har i princip upphört och så också, under långa perioder, resandet.

Men efter en lång pandemi har nu vaccinationsgraden börjat öka i många länder, däribland Sverige, spridningen av COVID-19 har minsta, och detta innebär att vi kan resa igen. Resor inom EU har varit möjliga ett tag och snart kan vi resa på safari i Afrika igen också. Personligen längtar jag verkligen efter att få resa till Tanzania igen. Jag var i Tanzania i mars 2020 och innan dessa har jag varit i Tanzania minst en gång om året sedan 2007, då jag startade mitt safariföretag i Arusha, Tanzania, tillsammans med min kompanjon.


Under den långa perioden sedan den globala pandemin var ett faktum, i mars 2020, fram tills nu har vi haft extremt få resenärer. De som har rest till Tanzania på safari har gett oss feedbacken at det var helt fantastiskt. Alldeles otroligt, magiskt, fantastiskt faktiskt. Detta beror naturligtvis mycket på att de har kommit till Ngorongorokratern, Lake Manyara, Serengeti, Tarangire och alla andra fantastiska nationalparker i Tanzania under en period då det varit extremt få safarijeepar där. De har på så vis fått en helt unik upplevelse i dessa världsberömda naturområden.

Med vaccinationspassen, som vi alla kan skaffa när vi fått två doser vaccin mot COVID-19, kommer resandet att öppna igen och jag, liksom ni, och alla andra kan åter resa till Afrika.

Så, om ni planerar en resa till Afrika, efter att Corona restriktioner släpps, vart tänker ni resa? Här är mina hetaste tips.

1.      Safari i norra Tanzania. Det finns fortfarande få saker som kan överträffa Serengeti, Ngorongorokratern och Tarangire. Det enorma vidderna och den stora mängden stora däggdjur är fantastisk.

2.      Kapstaden och vindistrikten. Kapstaden är en metropol som lever upp till alla högt ställda förväntningar. Här finns vackra stränder, dramatiska berg, djur och naturupplevelser, mat, dryck, shopping och uteliv. Kombinera med några dagar i vindistrikten för kulinariska upplevelser i klass med Provence och Toscana.

3.      Bergsgorillor, schimpanser och Nilens källa i Rwanda. Magiska gröna Rwanda med sina berg och kullar är en av Afrikas största upplevelser. Här kan ni se bergsregnskog, möra schimpanser och bergsgorillor och bada i klara svala bergsjöar.



Nu reser vi igen, hoppas att ni har en spännande resa på gång.



Kommentarer