Mina resor till Sydafrika

Jag har varit i Afrika många gånger. Jag hade varit i Afrika många gånger redan när jag för första gången reste till Sydafrika. Det var på våren 2016 som jag bestämde mig för att resa för att delta på resemässan World Travel market som hålls i Kapstaden varje år, normalt sett i början av april. Jag tog ett dagflyg via Amsterdam. 

Godahoppsudden

Det innebär tidigt avresa från Stockholm (06:20 om jag inte minns fel) och ett kort flyg till Amsterdam för att därefter ta ett långt flyg till Kapstaden. Flygning med KLM från Nederländernas huvudstad till en av Sydafrikas tre huvudstäder tar 11,5 timmar. Det är en ganska lång tid att sitta på ett plan över dagen. Dessutom fick man i ekonomiklass bara två mål mat, inte speciellt stora mål mat, under den perioden. Stel i benen och väldigt hungrig landade jag i Kapstaden på kvällen. Att jag var vrålhungrig glömde jag dock snabbt. Känslan av att ha nått hit till den sydligaste delen av mitt älskade Afrika övertrumfade all trötthet och hunger. Snabbt tog jag mig genom passkontrollen, fick min väska och åkte taxi in till mitt hotell.  

Head over Hills i Knysna där jag bodde en natt. Minst sagt magisk utsikt. 

På just denna resa var jag bara i Kapstaden, ingen annan del av Sydafrika, och mycket tid spenderades på mässan, men jag hann se mycket av den fantastiska staden också. Jag sprang längs med havet från centrum till Camps Bay. Vilken fantastisk plats! Bergen i bakgrunden, den vita stranden och det iskalla vattnet. Jag sprang upp till Signal Hill och njöt av en fantastisk utsikt över Kapstaden, jag besökte restauranger och barer, jag träffade massvis med fantastiska människor och hade på det hela taget en helt otrolig vecka i Kapstaden, en plats som verkligen fastnade i mitt hjärta.

Året därpå var jag tillbaka i Kapstaden och jag måste säga att alla superlativ tog slut. Det finns inte ord att beskriva denna stad. Jag paddlade kajak utanför Camps Bay, bredvid tre valar och ett helt stim med sälar. Jag sprang till toppen av både Lion’s Head och Table Mountain och fick en guidad löprunda genom staden tacka vare Run Cape Town. Samma guide som året innan tagit med mig på löpning till Cape of Good Hope och Cape Point.


Gondwana private reserve

Tredje gången ag var i Sydafrika hade året blivit 2019 och jag fick besöka , George, Gondwana, Garden Route och flera andra magiska platser. Nästa gång jag åker till Sydafrika måste jag ta mig längre upp i landet och besöka platser som panorama Route Drakensberg och Kruger national Park.

Kommentarer