Min magiska safari I Botswana


För några år sedan var jag för första gången på safari i Botswana. Jag hade redan innan varit på ganska många safariresor i Kenya, Tanzania, Uganda, Rwanda och Zimbabwe. Jag var inte en novis och hade upplevt en hel del. Ändå kom jag till Botswana med höga förväntningar. Okavangodeltat och Makgadikgadi Pan var ställen jag drömt om att besöka länge. En lång resa via Frankfurt och Johannesburg tog mig till den lilla staden Maun i norra Botswana. Jag landade tidigt på eftermiddagen och fick skjuts till mitt hotell. Trött efter resan men ändå nyfiken på min omgivning och den lilla stad jag nu hamnat i begav jag mig ut på en löprunda. Snabbt märkte jag att Maun verkligen inte är stort. Två varv runt staden senare var jag tillbaka på mitt hotell. Jag slumrade en stund innan middagen, åt middag på hotellet och somnade sedan tidigt, den långa resan tog ut sin rätt. 

Mokoro i Okavangodeltat
Nästa dag var det uppstigning tidigt för avfärd mot Moremi Game Reserve i Okavangodeltat. Fem nätter camping i södra Afrikas mest berömda vildmark väntade. Det kittlade lite även för en rutinerad resenär. Okavango, deltat som rinner ut i sanden i världens äldsta öken. Bilresan genom ett platt Botswana var avslappnande för sinnena, bara sita och njuta av naturen och byarna vi passerade. Vi stannade vid sidan av vägen för lunch och först sen eftermiddag kom vi till Moremi. På väg till vår första campingplats stötte vi på en flock vildhundar. Afrikanska vildhundar som jag aldrig tidigare. Adrenalinpåslaget var enormt. Jag hoppades naturligtvis få en perfekt bild men detta var inte dagen för perfekta bilder. Vildhundarna var ständigt på språng och vi fick köra sakta för att hinna med dem. Efter ett tag la jag ner kameran och slutade försöka. Solen var på väg ner, ljuset var sådär magiskt mjukt över den röda jorden i Afrikas bush, vildhundarna sprang på båda sidorna av jeepen. Bara att skriva om det nu ger mig gåshud och rysningar. Bara första dagen på min safari och redan en upplevelse som jag aldrig ska glömma.

En elefant kom på besök vid vår camp
Safariresor må vara en upplevelse som passerar på en vecka eller kanske två. Men minnena varar för livet.

Under mina dagar i Okovango fick jag se lejon, hyenor med ungar, vildhundar, inklusive ett gryt med fem ungar, antiloper, bufflar, fantastiska fåglar och så mycket mer. Efter Okavango åkte jag vidare till Makgadikgadi Pan. Världens nästa största saltöken är en närmast overklig plats. Ett vitt hav med små öar som sticker upp här och var. Utan min guide hade jag utan tvekan kört vilse. Tack Botswana för enfantastisk resa och tack för alla minnen.

Kommentarer