Zanzibar - vita stränder, turkost hav och ett alldeles underbart lugnt tempo

Det lugn som infinner sig i kroppen när man vaknar en morgon på Zanzibar är fantastiskt. Brisen från havet svalkar i morgonen som redan är varm. Jag drar på mig en t-shirt och ett par shorts, struntar i att kamma håret, öppnar dörren, går ut på min veranda och blickar ut över Indiska Oceanen. Det är lågvatten.


Havet framför stranden skimrar i hundratals nyanser av turkost. Det är så vackert. Man brukar säga att något är så vackert att det gör ont men  smärta är verkligen inte vad jag associerar denna morgon med. På med badtofflor och i sakta mak beger jag mig ner på stranden. jag tar en kort promenad innan frukosten. Jag går försiktigt ut på havsbotten som i princip är torrlagd, med hopp om att få se små krabbor eller färgglada sjöstjärnor. På stranden kommer en man cyklande på en sån där gammal cykel. Pakethållaren är lastad på ett sätt som tycks tänja på fysikens lagar. Han är på väg till marknaden i byn.



Jag går upp på hotellets restaurang och startar dagen med en kaffe. Frukosten tar en timme, men varför stressa, det är lika bra att njuta av lugnet och bara låta kroppen varva ner. 
Förmiddagen ägnar jag åt att läsa en bok i hängmattan, bada i havet och gå en lång promenad på stranden. Efter lunch gör jag en snorklingstur vid korallreven utanför Kendwa på norra Zanzibar, fiskar och koraller i regnbågens alla färger, magiskt. Efter snorklingen kyler jag mig med en kall öl på en bar på stranden innan jag promenerar genom Nungwi hem till mitt hotellet på den östra sidan av Zanzibars norra udde. Genom byn som alltjämt är en äkta, levande Zanzibarisk by med affärer, caféer, skolor och fotbollsplaner. När skuggorna blir långa och hettan lägger sig sitter människor utanför sina hus och pratar. De små marknadsstånden packas ihop. Barnen spelar fotboll. Jag går hem till mitt hotell duschar och äter sedan middag i skymningen som snabbt övergår till en varm natt. Vilken fantastisk dag på underbara Zanzibar. 

Kommentarer