Till toppen av Taffelberget i löparskorna

Första gången jag reste till Kapstaden var en av alla de saker jag planerade att göra att springa uppför Taffelberget (Table Mountain). Den dag jag slutligen fann tid att göra det var dock inte tillräckligt lång. Cirka 200 höjdmeter ovanför linbanan var jag tvungen att vända om annars skulle jag inte hinna tillbaka till hotellet, duscha och ta mig till flygplatsen i tid för mitt flyg hem.


När jag så återvände till Kapstaden ett år senare var jag fast besluten att denna gång ta mig till toppen. Jag anlände Kapstaden sent på kvällen, sov en lång natt och mitt på dagen därpå sprang (gick och klättrade jag) hela vägen till toppen av Lion's Head. Lion's Head är en av de tre topparna som ramar in centrala Kapstaden. Table Mountains platta topp i mitten, Lion's Head i öster och Devil's Peak strax väster om Table Mountain.

Fantastiska vyer över Kapstaden från Lion's Head och en än mer fast beslutsamhet att tre dagar senare ta mig an det stora berget.

Enligt plan steg jag upp 05:45 den fredagen i april. Utanför mitt fönster var Kapstaden fortfarande mörkt. Jag åt några bitar bröd, drack en kopp kaffe, tog på mig min vätskeryggsäck och mina löparkläder sen begav jag mig ut. Från mitt hotell på havsnivå alldeles intill Waterfront gick det först genom gator i centrala Kapstaden endast svagt uppför innan de branta stigningarna upp mot linbanan till Taffelbergets topp började. Solen var fortfarande inte uppe och jag kunde se mängder av pannlampor på Lion's Head, från personer som ville se soluppgången från bergets topp. När solen så sakta började göra horisonten ljus kom jag upp till linbanan och där fortsätter vägen en bit väster ut flackt och t.o.m. lite utför innan stigen mot toppen "Platteklipp Gorge" startar. Där hade jag sprungit 7,5 km och tagit mig 400 höjdmeter uppåt. Kvar vara bara 1,5 km men nästan 700 höjdmeter.

Efter ett kort stopp för att fylla på vätska och äta en bit choklad startade jag springa (och gå) uppför stigen. Jag passerade vandrare i rask takt och även en annan löpare. När jag väl hade passerat en löpare satte tävlingsdjävulen i mitt huvud igång. Jag tänkte hålla honom bakom mig hela vägen upp. Med brännande lår och flämtande lungor kom jag till slut upp till den platta toppen. Solen hade precis gått upp, himlen var klarblå, utsikten över Kapstaden hänförande.

Löpning är en fantastisk sport där man kan utmana  sig själv och upptäcka makalösa vyer och se storslagen natur samtidigt. Långsamt sprang jag över den platta toppen, stannade för att fota vyer och tog mig till det lilla caféet vid linbanan för att snabbt få ner två Coca Cola. Klockan var 07:30 nu och jag hade en jobbdag framför mig så efter det var det snabbt nerför linbanan och taxi tillbaka till hotellet. Vilken morgon. Vilken alldeles fantastisk morgon i en av de mest fantastiska städer jag besökt; Kapstaden.

Kommentarer