Mina resor till Sydafrika - del ett

 Jag har rest till Afrika många gånger sedan den första gången 1998. Då, 1998, var jag två månader i Zimbabwe. Landet blev en introduktion till Afrika för mig och början på en livslång kärlek och fascination av södra och östra Afrika. Sedan 1998 har jag varit i Afrika minst 30 gånger, jag har faktiskt tappat räkningen. De länder jag (t.o.m. 2021) har besökt är (från norr till söder), Egypten, Etiopien, Uganda, Rwanda, Kenya, Tanzania, Zambia, Namibia, Botswana, Zimbabwe och Sydafrika.


Bild ovan: lunch i bushen på Kariega Private Reserve i södra Sydafrika

Länge hade jag dock varit i alla länder ovan förutom Etiopien och just Sydafrika. I Etiopiens huvudstad Addis Abeba hade jag mellanlandat många gånger på väg till Tanzania, Kenya, Uganda och Rwanda, men aldrig tagit mig ut från flygplatsen. Men 2019 spenderade jag en tid i Addis Abeba och det var en fantastisk upplevelse. Ett på många sätt helt annorlunda land än de andra länder i östra Afrika som jag har besökt.

Min första resa till Sydafrika var inte förrän 2016, 18 år efter att jag första gången landat på den afrikanska kontinenten. Också Sydafrika var en fantastisk upplevelse. Landet är på många sätt ganska olikt de andra afrikanska länder jag har besökt.

Sydafrika har en stor vit, afrikansk sedan flera generationer, befolkning, men på så vis är det inte olikt till exempel Botswana och Namibia. Landet är dock i vissa delar mer europeisk än afrikanskt, om man nu får uttrycka sig på detta lite konstiga vis. För en turist framstår Kapstaden som en stad vid Medelhavet, eller kanske Europa sydligaste Atlantkust som till exempel Portugal. Havet utanför Kapstaden är betydligt större och vildare än Medelhavet. Men du behöver inte röra dig långt bort från de flärdfulla, rika och mestadels vita kvarteren i Oranjezicht, Seapoint, Clifton och Camps Bay för att hitta ett helt annat Kapstaden. Den vita befolkningen, som dominerar i vissa områden, är trots allt sett till hela Kapstaden endast en liten minoritet.


Bild ovan: dagen gryr i Kapstaden en morgon i april då jag var på väg att springa upp från centrala staden till toppen av Taffelberget

Kapstaden, som jag besökte på min första Sydafrikaresa, och som jag har besökt på alla mina följande resor till Sydafrika, var för mig kärlek vid första ögonkastet. Jag älskar staden, bergen, stränderna, musiken, maten, kulturen.

De följande gånger jag har varit i Sydafrika har jag haft privilegiet att se mer av detta fantastiska land. Jag har varit på safari i ett antal av södra Sydafrikas privata reservat, bland andra Kariega, Sibuya och Gondwana. Efter att ha varit på safari i enorma nationalparker och reservat i Tanzania, Kenya, Botswana och Zimbabwe ska jag, helt ärligt, erkänna att jag var en aning skeptisk till de små reservaten i södra Sydafrika. Men jag blev positivt överraskad. Guiderna i dessa reservat är helt exceptionella, deras kunskaper och djur och natur och deras förmåga att engagera och entusiasmera unga som gamla var fantastiska. De privat reservatens arbete med att bevara Kapregionens unika flora och fauna och avlägsna alla invasiva arter var fascinerande. De skapar små öar av natur så som de var innan de europeiska kolonisatörerna kom till Sydafrika för drygt 500 år sedan.

Jag inser att mina resor till Sydafrika blir ett långt blogginlägg så jag delar det på två. Fortsättning följer.


Kommentarer