Upplev migrationen i Serengeti

I oktober är vägen dammig och skumpig. Det har bara regnat sporadiskt sen i slutet av maj och slätten runt omkring är brun och torr. Sikten från ditt fönster är begränsad pga. av all damm som jeepen river upp. Du sitter i en safarijeep på väg från Ngorongorokratern till Serengeti. Du åker genom Ndutu, slätten som delas mellan Ngorongoro Conservation Area och Serengeti national Park men som på alla vis är en del av Serengeti. Regnskuggan av de mäktiga bergen i Ngorongoro Highlands skapar i detta område en extrem skillnad mellan torrsäsong (juni till oktober) och regnsäsong (november till mars). Inte heller under regnsäsongen regnar det så mycket här. 


Det brukar regna en del i november och december, sen åter vara torrt i januari och februari innan de långa regnen (de kallas så här) kommer i mars. Regnen i november är korta (årstiden kallas ”de korta regnen”) men de är tillräckliga för att få den nu så torra och dammiga slätten att grönska och blomma. Gräset växer upp och doften av regnvåta betesmarker flockar dit de enorma hjordarna i den stora migrationen. Oftast kommer gnuerna och zebrorna i december. De kommer i hjordar så stora att du inte skulle tro på det om du inte såg det med dina egna ögon. Två miljoner gnuer och zebror vandrar i en årlig cykel, motsols i ständig jakt på grönare betesmarker.


Under den europeiska vintern, december till mars, betar de på den öppna slätten, oceanen av gräs, i Ndutu, i södra Serengeti. Detta är i mitt tycke den allra bästa tiden att se migrationen. De samlas i hjordar på flera hundratusen djur, så mång att det aldrig går att göra upplevelsen rättvisa med en bild. Du kan inte fotografera den stora migrationen och fånga hur stor och mäktig den är. Du måste resa till Serengeti och uppleva detta på egen hand.


När jag skriver detta är det oktober 2021. Jag inser att tiden kommer snart och jag drömmer mig bort till Tanzania. Jag vill stå där på toppen av Nabi Hill och blicka ut över en savann som sträcker sig till horisonten. Jag vill se lejon och hyenor vandra över slätten med tålamod och vaksamhet. De vet att denna tid på året finns det mat i överflöd. De behöver inte förhasta sig, de väntar på det perfekta tillfället.

Kommentarer